PODZIAŁ NIERUCHOMOŚCI

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek wszystkich współwłaścicieli lub współużytkowników wieeczystych o podział nieruchomości
  • Załaczniki (oryginały lub kopie dokumentów uwierzytelnionych przez organ lub uprawnioną osobę)
    • dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (odpis z księgi wieczystej nie starszy niż 3 miesiące),
    • wypis z katastru nieruchomości i kopia mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi (wypis z rejestru gruntów i mapa ewidencyjna),
    • wstepny projekt podziału nieruchomości wykonany na mapie zasadniczej (po 1 egzemplarzu dla każdej ze stron postępowania, 1 egz. dla organu podziałowego oraz 1 egz. dla geodety),
    • ostateczna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli podział ma nastąpić na podstawie art. 94 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
    • pozwolenie, o którym mowa w art. 96 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków.
2.Po wydaniu postanowienia opiniującego pozytywnie wstępny projekt podziału    i nadaniu mu klauzuli ostateczności, wniosek należy uzupełnić o:
    • protokół z przyjęcia granic nieruchomości
    • wykaz zmian gruntowych
    • wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej
    • projekt podziału nieruchomości wykonany przez geodetę uprawnionego na mapie zasadniczej (po 1 egzemplarzu dla każdej ze stron postępowania, 2 egz. dla organu podziałowego oraz 1 egz. dla geodety).
3.Zgodnie, z art. 96 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami, decyzję w sprawie   podziału nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, wydaje się po uzyskaniu pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na podział takiej nieruchomości. Pozwolenie to winno mieć formę ostatecznej decyzji administracyjnej. 
4.Zgodnie z przepisami art. 93 ust. 3b ustawy o gospodarce nieruchomościami, jeżeli przedmiotem podziału jest nieruchomość zabudowana, a proponowany jej podział powoduje także podział budynku, granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu powinny przebiegać wzdłuż pionowych płaszczyzn, które tworzone są przez ściany oddzielenia przeciwpożarowego na całej wysokości budynku, od fundamentu do przekrycia dachu. W budynkach, w których nie ma ścian oddzielania przeciwpożarowego na całej wysokości budynku, wyraźnie dzielące budynek na dwie odrębne wykorzystywane części. Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w przypadku, o którym mowa wyżej odcinek granicy wewnątrz budynku przedstawia się na rzutach poszczególnych kondygnacji budynku, na których należy również wkreślić projektowaną granicę. Wyżej opisane rzuty winny być wykonane przez osobę posiadającą stosowne uprawnienia w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Należy również określić, czy jest to ściana przeciwpożarowa, czy też spełnione są warunki z art. 93 ust. 3b zdanie drugie ww. ustawy
5.W przypadku, gdy podział nieruchomości ma nastąpić niezależnie od ustaleń planu miejscowego, na podstawie art. 95 ww. ustawy, postanowienie opiniujące nie jest wymagane, a do wniosku należy dołączyć dokumenty, o których mowa w pkt. 2 podpunktach 1 i 2, punkcie 3 oraz, gdy to jest niezbędne, w punktach 4 i 5 niniejsze informacji.
6.W przypadku dokonywania podziałów nieruchomości, o których mowa w art. 93 ust. 2a i art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami, we wniosku, o którym mowa w punkcie 1 niniejszej informacji, należy wskazać cel dokonania podziału nieruchomości.

Miejsce złożenia dokumentów

Sekretariat Urzędu Gminy w Dominowie

ul. Centralna 7, 63-012 Dominowo

Opłaty

Od wniosku nie pobiera się opłaty skarbowej.

Termin i sposób załatwienia

  • Opiniowanie wstępnego projektu podziału nieruchomości, z wyjątkiem podziałów, o których mowa w art. 95 ww. ustawy, następuje w drodze postanowienia, w terminie miesiąca od daty wpływu kompletu wymaganych dokumentów.
  • Po nadaniu klauzuli ostateczności postanowieniu pozytywnie opiniującemu wstępny projekt podziału nieruchomości i złożeniu do organu kompletu pozostałych dokumentów, a także w wypadkach, gdy postanowienie nie jest wymagane, decyzję w sprawie podziału nieruchomości wydaje się w terminie miesiąca od daty wpływu kompletu dokumentów.
  • Załatwienie sprawy szczególnie skomplikowanej powinno nastąpić nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty wpływu kompletu wymaganych dokumentów. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminach, o których mowa wyżej, tut. organ zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r.,poz.256 ze zm.), zawiadomi strony, poda przyczyny zwłoki i wskaże nowy termin załatwienia sprawy.

 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020r. poz. 1990 ze zm.)
  •  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości (Dz. U. Nr 268, poz. 2663);

 

Tryb odwoławczy

  • Na postanowienie opiniujące wstępny projekt podziału nieruchomości służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, za pośrednictwem Wójta Gminy Dominowo. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie.
  • Od decyzji w sprawie podziału nieruchomości, służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem Wójta Gminy Dominowo. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

Inne informacje

Dodatkowe informacje pod numerem tel.61 285 92 13 wew.4 lub na e-mail rolnictwo@dominowo.pl

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 18 marca 2021 10:50
Dokument wprowadzony do BIP przez: Justyna Witczak
Ilość wyświetleń: 815
18 marca 2021 11:21 (Justyna Witczak) - Aktualizacja danych sprawy.
18 marca 2021 11:19 (Justyna Witczak) - Aktualizacja danych sprawy.
18 marca 2021 11:15 (Justyna Witczak) - Dodanie załącznika.
Zatrzymaj banner przewijany